Sunday, 12 February 2012

Mencari ketenangan & melihat kebesaran ALLAH di THAILAND

Assalamualaikum ..


Hari ini umu nk kongsi perjalanan umu ke Thailand. Seronok sgt dpt pergi sana dgn family,tp,rasa mcm x lengkap sbb kak ngah x pergi.Memang la,kalau salah sorang drp org yg kita syg xada bersama kita,percutian ni mcm x berapa seronok la kn ?tp,xpala..Umu tau..dia ank yg rajin,mana mungkin dia nk ponteng sekolah suka hati dia ja. Lagipun hari 2 sekolah ganti.Uwais dgn Ifah je yg xpergi sekolah,diaorg ni memang la adk aku yg pemalas sikit.hihihi .Sorry dikk !kalau korg berdua pown xpergi,lagi la sunyi kakakmu ini. Perjalanan aku bermula pd pukul 9pg-11 feb 2012.Then,sampai sana lebih kurang pkul 11 lebih la.Aku pergi sana dgn van pelancong.Aku ada jugak terlelap dlm van tu.Tapi,terkejut sbb ada kereta sebelah hon dkt aku,mybe sbb dy nmpk aku tidur dlm van tu kowt. kih3.Lastly,aku tidak tidur terus sampai la kt Hatyai.Bila sampai kat situ,terus pergi shopping,kira2,aku belanja habis lebih kurang 2000 bath jugak. hihi.2000 bath=RM200.Byk kn ?bagi orang kaya 2 xbyk la,tp,bg aku yg x brapa 'ADA' ni,2 dah byk sgt2 dah.Banyak jugak barang aku beli,baju,seluar,beg duit,mkn2 lg..banyak la..Penat kowt shopping. !!smpy pukul 3 lebih.Masa kt kedai2 tu,umu nk pergi toilet,umu tau kena bayar,tp,umu xtau berapa yg kena bayar,lagipun,mana umu ada duit syiling siam.Umu pown dgn slumber g masuk ja tandas 2,kih3.last2,makcik 2 pi tarik tgn umu keluar dr toilet,sambil bebel2 bhasa siam !owh .aku begitu malu !tp,nasib baik aq xfhm.sabar ja la.hee,last skaly,x jd masuk la..hehe.:p


Bila dah penat semuanya,kami pun pergi pantai Songkla,best sangat2 kt situ. Ya Allah..tenang aku rasa.Cantik sungguh alam ini,bersyukur sangat sebab di beri peluang melihat keindahan kt sana,melihat kehidupan masyarakat kt sana,cantik sgt,Kat sana,susah jugak nk cari makanan yg halal,x sama mcm MALAYSIA !sebab 2 la kita patut bersyukur hidup di bumi Malaysia ni.Bila umu tengok kehidupan mereka kt sana,umu jd sedih,kalau nk bandingkan negara mereka dgn negara kita,negara kita lebih aman.cantik,dgn kehidupan yg serba membangun ni,tp,x semua la yg susah kt negara mereka.Ada jugak yg kaya,biasa la,hidup kita mcm roda,kdg di ats,kdg di bwh..kn ?tp,walau mcm mnapun,kita kena bersyukur.Allah tahu segalanya.Pasti ada sebab klw dia letak kita di bwh ,kn ?mungkin ada 2 sebab :

  1. Sebab kita dah terlampau leka,xbersyukur,kita lupa Allah..mungkin sebab tu la Allah bg kita rasa mcm mna pula kalau kita di bwh.Kalau kita kt bwh,mesti kita ingt Allah kn ?kdg2 umu pun mcm 2.Bila da dpt ujian,baru ingt kt Allah,tp.sama2 lah kita renungkan.Allah stiap saat ingt kita,tp..kita ?selalu lupa.Sama2 kita bersyukur.Walau mcm mna pun,Allah bg kita duduk dibwh ,supaya kita sedar..mcm mna kita sebelum ni..Kita kena kuat,redha..:')
  2. Then,mungkin Allah bg kita ujian,sebab DIA sayangkan kita.Dia kan yg jdikan kita ?jadi,mesti la dia tahu apa yg terbaik utk kita..Kita yg terima ujian,dugaan ni..kita kena tabah,kuat !Kita jgn sesekali menyerah !Allah pasti akn bg yg lebih baik utk kita nanti.Yang penting,kita berdoa,sabar..ok kwn2 ?:')

Hebat kn Allah ?umu pun sekarang dah rasa tenang.Prinsip umu,bila kita buat sesuatu berdasarkan niat,insyaAllah..kita akn dapat.Sebelum umu pergi,umu niat nk tengok keindahan yg Allah jdikan..umu nk tenangkan hati umu,umu nk lupakan msa lalu umu..masa lalu yg byk mmbwa umu kpd kesedihan..Umu nk mulakan hidup baru..Demi mak,abah..!!Umu nk mulakan hidup umu.Umu xnk da ingt masa lalu umu.Umu nk pandang ke depan.Alhamdulillah,lepas mkn2,nikmati keindahan kat sana,umu pulang pkul 8 lebih,sampai rumah pun pkul 9 lebih..Ya Allah..Alhamdulillah..aku rasa ketenangan,aku dah x sedih lagi,aku gembira,aku bersyukur..Terima kasih ya Allah !!

ni dengan thaqifah kt pantai songkla


No comments:

Post a Comment